herb

KANCELARIA NOTARIALNA

MARIA GRODZICKA NOTARIUSZ


Fundacja

Fundacja to organizacja pozarządowa, której podstawą jest majątek przeznaczony przez jej założyciela (Fundatora) na określony cel.

Fundację charakteryzują następujące cechy:

  • jest organizacją pozarządową,
  • jest powoływana przez Fundatora (osobę fizyczną lub osobę prawną),
  • ma wyodrębniony majątek,
  • realizuje cel społecznie lub gospodarczo użyteczny, w szczególności taki jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami,
  • jest organizacją nienastawioną na zysk,
  • ma osobowość prawną,
  • działa w oparciu o statut, tj. dokument określający nazwę organizacji, jej cele, wewnętrzną strukturę, itp.,
  • jest rejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • może prowadzić działalność gospodarczą, a uzyskane zyski przeznacza na swoją działalność statutową.

Do powstania fundacji konieczne są następujące akty prawne:

  • oświadczenie Fundatora o ustanowieniu fundacji w formie aktu notarialnego, wskazujące na cel fundacji oraz wykazujące składniki majątkowe przeznaczone na realizację tego celu (zachowania formy aktu notarialnego nie wymaga się, jeżeli ustanowienie fundacji następuje w testamencie),
  • ustalenie przez Fundatora statutu fundacji, określającego jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków; statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji,
  • wpis fundacji do KRS.

Rejestracja fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym:

  • fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego,
  • fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego,
  • wniosek o wpis do rejestru stowarzyszeń, organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej składa się na formularzu KRS-W20 wraz z odpowiednimi do danego przypadku załącznikami i formularzami, między innymi:
    • KRS-WK – określającym skład Zarządu i sposobu reprezentowania fundacji przez Zarząd, a także skład organu kontroli wewnętrznej, np. Komisji Rewizyjnej, Rady Fundatorów czy Rady Nadzorczej,
    • KRS-WF – określającym dane Fundatora/ów,
    • KRS-WA  – jeśli fundacja przewiduje jednostki terenowe,
    • KRS-WH  – jeśli  fundacja powstała wskutek połączenia lub podziału,
    • KRS-WM – w przypadku fundacji  chcących prowadzić działalność gospodarczą (ze wskazaniem zakresu działalności gospodarczej),
    • akt fundacyjny sporządzony w formie notarialnej bądź testament ustanawiający fundację (przy powołaniu fundacji testamentem),
    • 2 egzemplarze statutu podpisane przez wszystkich fundatorów,
    • uwierzytelnione notarialnie wzory podpisów Członków Zarządu – dla fundacji, która jednocześnie wpisuje się do rejestru przedsiębiorców,
    • protokoły posiedzenia, na którym powołano władze fundacji wraz z odpowiednimi aktami ich powołania.

W Polsce podstawowym aktem prawnym regulującym problematykę fundacji, ich zakładania i funkcjonowania jest ustawa z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 rok, nr 46, poz. 203 ze zm.).

Przed dokonaniem czynności Notariuszowi powinny zostać przekazane następujące dane:

  • dane Fundatorów (osoby fizyczne): imiona, nazwiska, imiona rodziców, stan cywilny, adres zamieszkania, adres dla doręczeń, PESEL, NIP, seria i numer dokumentu tożsamości,
  • dane Fundatorów (osoby prawne lub inny podmiot): pełna firma/nazwa, dane przedstawicieli, adres siedziby, numery rejestru – KRS, REGON, NIP,
  • firma Fundacji,
  • siedziba Fundacji (miejscowość),
  • cele Fundacji,
  • sposób realizacji celów Fundacji,
  • oznaczenie, czy Fundacja będzie miała możliwość prowadzenia działalności gospodarczej,
  • wysokość funduszu założycielskiego, a także sposób jego wniesienia (wkład pieniężny, aport – wkład niepieniężny); jeśli Fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą – oznaczenie kwoty przeznaczonej z funduszu założycielskiego na działalność gospodarczą (nie mniej niż 1.000 zł),
  • przedmiot działalności Fundacji (np. wskazanie numerów PKD) – jeśli Fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą.