Umowa sprzedaży

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Umowa sprzedaży:

• jeżeli przedmiotem sprzedaży jest przedsiębiorstwo lub udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, wymagana jest forma pisemna z podpisami stron poświadczonymi notarialnie (ad solemnitatem – pod rygorem nieważności),
  • jeżeli przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo użytkowania wieczystego, spadek lub udział w spadku, wymagana jest forma aktu notarialnego (ad solemnitatem – pod rygorem nieważności),
  • własność nieruchomości nie może być przeniesiona pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu,
  • postanowienia niezbędne do zakwalifikowania konkretnej umowy jako umowy sprzedaży to: określenie stron umowy, określenie przedmiotu świadczeń stron, określenie ceny oraz wydania przedmiotu umowy,
  • przy umowie przedwstępnej sprzedaży nieruchomości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, prawa użytkowania wieczystego, spadku lub udziału w spadku nie jest wymagana forma aktu notarialnego.

W Polsce podstawowym aktem prawnym regulującym problematykę umowy sprzedaży jest Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. z dnia 18 maja 1964 r., Nr 16 poz. 93 ze zm.).

Umowa sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego lub użytkowego

Niezbędne dokumenty:

• dane strony sprzedającej i kupującej, tj.: imiona, nazwiska, imiona rodziców, stan cywilny, adres zamieszkania, adres dla doręczeń, PESEL, NIP, seria i numer dokumentu tożsamości, a w przypadku osoby prawnej – pełna firma/nazwa numery rejestru, adres siedziby, REGON, NIP, dane przedstawicieli reprezentujących Spółkę;
  • określenie przedmiotu sprzedaży;
  • określenie ceny sprzedaży oraz sposobu jej płatności;
  • wskazanie terminu wydania przedmiotu umowy;
  • dokument wskazujący na podstawę nabycia i stanowiący tytuł prawny do lokalu, np. wypis aktu notarialnego (umowy sprzedaży, umowy darowizny, umowy dożywocia, itd.);
  • podstawa nabycia – dokument, na podstawie którego dana osoba nabyła prawo do lokalu, np. wypis/odpis postanowienia sądu lub inny dokument, zaś w przypadku nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia (ze spadku) – prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku (wypis/odpis postanowienia zawierający klauzulę, że postanowienie jest prawomocne) lub wypis zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia;
  • aktualny odpis księgi wieczystej;
  • jeśli strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój majątkowy (na podstawie zawartej przez małżonków umowy w formie aktu notarialnego) – wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową.