Użyczenie

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Cechy umowy użyczenia:

• umowa użyczenia jest umową nieodpłatną,
  • bez zgody użyczającego biorący nie może oddać rzeczy użyczonej osobie trzeciej do używania,
  • biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej,
  • po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie nie pogorszonym; jednakże biorący nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania,
  • zawarcie umowy użyczenia nie jest uzależnione od zachowania formy szczególnej, bez względu na przedmiot użyczenia; umowa ta może być zawarta także w sposób dorozumiany.

Podstawowym aktem prawnym regulującym problematykę umowy użyczenia jest ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz.U. z dnia 18 maja 1964 r., Nr 16 poz. 93 ze zm.).

Użyczenie samochodu w związku z abonamentem parkingowym

Zgodnie z Uchwałą Nr XXXVI/1077/2008 Rady m. st. Warszawy z dnia 26 czerwca 2008 roku w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat, zmieniona uchwałą Nr XLVII/1455/2009 Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 15 stycznia 2009 roku – przy składaniu wniosku o abonament mieszkańca, uprawniającego do parkowania abonamentowego w Warszawie, należy przedstawić umowę użyczenia zawartą w formie aktu notarialnego (w przypadku osób nie będących właścicielami lub współwłaścicielami pojazdu samochodowego).

Dane i dokumenty niezbędne Notariuszowi przed dokonaniem umowy użyczenia

• dane Stron, tj. w przypadku osoby fizycznej: imiona, nazwiska, imiona rodziców, seria i numer dokumentu tożsamości, PESEL, NIP, określenie stanu cywilnego, adres zamieszkania, a w przypadku osoby prawnej lub innego podmiotu – pełna firma/nazwa z danymi przedstawicieli, numery rejestru, REGON, NIP, adres siedziby;
  • dowód rejestracyjny pojazdu.